Menu
Er du klar til nogle tal, der vil overraske dig?

Forskning viser, at medarbejdere, der er i godt humør, når de starter på arbejde, er 12 % mere effektive end medarbejdere i dårligt eller neutralt humør. Det er sandt! Faktisk har data vist, at medarbejdere, der generelt er glade og tilfredse, kan øge din indtjening med op til 20 %. Og som prikken over i'et viser det sig, at 85 % af de medarbejdere, der trives, har mindre end 5 sygedage om året. Forestil dig, hvor stabilt dit daglige program ville forløbe med sådan et resultat!

Ja, tallene taler faktisk for sig selv, men hvordan fører du dem ud i virkeligheden i en travl hverdag? Vi har spurgt vores nordiske kokke, hvordan de forsøger at eliminere stress.

Omhyggelige forberedelser

Ifølge den finske kok Tommi Virranta er forberedelse et nøgleord, hvis man vil afvikle en service med så lidt stress som muligt. Det kan virke indlysende, men ofte udsætter kokke sig selv for unødigt meget arbejde og stress ved ikke at være ordentligt forberedt.

Planlæg din "mise en place" i god tid, før du begynder arbejdet. Sørg for at samle alt det, du har brug for, og bed om hjælp, når du har brug for det! Et velfungerende køkken er baseret på teamwork, så sørg for at hjælpe hinanden så meget som muligt, når I kan. Måske har én af dine medarbejdere et særligt talent for planlægning og strukturering? Lad dem hjælpe resten af teamet og vejlede dem i, hvordan de etablerer den bedste praksis. Der findes ikke én fremgangsmåde, der passer til alle, men alle har gavn af et mindre stresset arbejdsmiljø.

Undervurder aldrig teambuilding

Begrebet teambuilding har i årenes løb fået et dårligt ry som noget akavet og dumt, men det er ikke fuldt ud berettiget. Hvis man går tilbage til essensen af teambuilding, handler det om at opbygge stærke relationer og skabe et godt arbejdsmiljø blandt kolleger – og hvem ville være imod det?

Hvis du spørger den svenske kok Magnus Rydberg, er det værd at gøre en indsats for at styrke båndene mellem medarbejderne, når presset stiger. Medarbejdere i et stærkt team vil være mere tilbøjelige til at tage sig af hinanden og hjælpe hinanden, når og hvor de kan, hvilket knytter dem tættere sammen og tilskynder kokkene til at blive i længere tid på dit team.

Gå ikke ned på grund af sygdom

Uanset hvor godt du planlægger, kan det ikke undgås, at dine medarbejdere bliver syge. Som pandemien i de seneste par år har vist, kan en simpel virus gøre enorm skade, selv i de bedste tider!

Du kan dog træffe forholdsregler, der gør dig mindre sårbar over for sygedage, siger svenske Martina Danielsen. Du skal blot sørge for, at dit personale arbejder i rotation, så alle til enhver tid ville kunne overtage en anden medarbejders opgaver! De fleste mennesker har deres foretrukne arbejdsopgaver, men ved at sørge for, at alle kender hinandens opgaver, er du langt bedre stillet i forhold til at undgå kaos, når det uundgåelige sker, og nogen melder sig syg. Dermed får du én ting mindre at bekymre dig om. 

Pas godt på dig selv

Her er endnu et tip, som du sikkert har hørt tusindvis af gange før, men som det aldrig skader at høre en gang til: Pas godt på din krop og dit sind! Madlavning er et hårdt, fysisk og krævende arbejde, så sørg for, at du er gearet til opgaven.

Tommi Virranta anbefaler, at du tilbringer tid i naturen – gå ud og saml ingredienser til din næste service, eller begynd at plante noget i din have, hvis det er muligt. Man kan ikke skynde på naturen, hvilket gør den til det perfekte sted at slappe af! Og husk at dyrke motion i din fritid, så din krop er stærk nok til at klare de mange timer, du er på benene. Som Martina Danielsen siger: Du har brug for en sund sjæl i en sund krop for at kunne fungere. 

Produkter
Opskrifter
Opskriftsamling
Menu