Inden du starter et helt nyt take-away eventyr, så er der mange ting som skal afklares og tilrettelægges. Blandt andet priser, menu, krav til hjemmeside, kommunikationen med kunderne, personaleledelse og ekstra fødevaresikkerhed og hygiejneforanstaltninger. Inden du tilmelder dig en leveringsplatform, skal du sørge for at have lavet dine beregninger og være helt sikker på, at den nye forretningsmodel kan dække omkostningerne og faktisk give lidt smør på brødet.
Menu-idéer
- Hold det simpelt: Du behøver ikke at tilbyde din fulde menu som take-away. En simpel og kompakt menu betyder nemmere organisering, mindre varelager og mindre tilberedningstid i køkkenet.
- Få fingre i foodies: Fortæl om din menu på de sociale medier ved at bruge hashtags og få fingre i en større kundegruppe og skab begejstring om dit udvalg. Husk endelig at bruge billeder i dine posts, så mundvandet begynder at løbe.
- Overvej familie-menuer: Indtænk både drikkevarer, forret, salat, hovedret og dessert til en hel familie. Menuer som kan serveres for hele familien kræver mindre tid for dig og mindre emballage.
- Fuldend måltidet: Foreslå menu-parring, tilbyd milkshakes og deserter og boost på den måde din omsætning.
- Husk tilvalg: Tilbyd sides som ekstra bacon, dressing, sauce osv. Det er en nem måde at få lidt ekstra salg med en lav omkostning.
Kvaliteten på maden
- Tænk på de retter du tilbyder: Kan de varmes op igen? Bliver oplevelsen og kvaliteten ødelagt af en køretur eller en hoppetur i en cykelkurv? Overvej hvordan du kan undgå, at transporttiden får indflydelse på oplevelsen.
- Tilbyd ”Opvarm derhjemme”-retter: Lasagne er et glimrende eksempel. Husk at vedlægge varmeinstruktioner og lad kunden gøre det sidste stykke arbejde. Disse retter kan ligeledes laves tidligere på dagen og sættes på køl, hvilket fjerner stress i de hektiske timer.
- Lad stegte varer ånde: Brug ventilerbare låg eller prik huller i låget, så der ikke dannes fugt på indersiden, som vil resultere i en smattet affære.
- Pak pasta lige før al dente: Så undgår du, at det koger videre i emballagen og bliver slatten og overkogt.
- Hold saucen adskilt: Pak sauce og dressing særskilt og lad kunden dosere selv.
Forpakning
Spørg om din leveringstjeneste tilbyder forpakning. Ellers så invester i den rette emballage ud fra disse tanker:
- Vælg det rette materiale: Overvej hvilken form for engangsmateriale der sikrer, at maden leveres i samme kvalitet som du ville have serveret på restauranten. Hæld flydende ingredienser i særskilte beholdere.
- Størrelsen betyder noget: Vælg den rette størrelse forpakning til din mad. For at sikre dig at maden præsenteres ordentligt, så vælg enten emballage med opdelte rum eller særskilte beholdere.
- Forstærkning: Tilføj en lille smule ekstra (bæredygtig) emballage for at sikre, at maden kommer helskindet frem på selv de lidt længere leveringer.
Bude og udlevering
- Forsegling: Sørg for at forsegle alle emballager med stickers eller tape.
- Venteområde: Anret et venteområde til bude, hvor de med sikker afstand kan afvente deres levering. Hav også gerne et område udenfor.
- Afhentnings-område: Anret et afhentningsområde, hvor man kan tage sin menu, når den er klar. Kun én menu bør sættes her ad gangen. Sørg for at området er væk fra køkkenpersonale og undgå direkte kontakt mellem personale og afhenter.
- Hvis I selv tilbyder levering, så sørg for at undgå kontakt hos kunden. Maden kan eksempelvis stilles på dørtrinnet, hvorfra kunden tager det indenfor.
- Begræns eventuelt leveringsafstanden, så du sikrer dig at maden stadig er i høj kvalitet efter kun en kort køretur.
TIP: Husk at have håndsprit tilgængeligt flere steder.
Kommunikation
Kommunikation er nøglen til at målgruppen får kendskab til dit take away tilbud. Skab viden og tillid med følgende metoder.
- Del din sikkerhedsprotokol og skab tillid.
- Lav tilbud for at skabe trafik.
- Fortæl om dine specialiteter for at øge ordrerne.
- Tilføj en besked med leveringen for at skabe nærhed og loyalitet.
- Vær aktiv på de sociale medier for at øge kendskabet.
Hvad du får
- Adgang til gratis kokketræninger
- De bedste opskrifter og tips fra kokke fra hele verden
- De nyeste kulinariske trends