Det plantebaserede køkkens popularitet bare stiger og stiger. Vil du med på trenden, men ved ikke helt, hvor du skal starte? Så læs med her og bliv klogere på, hvad det grønne køkken kan gøre for din menu, og hvordan du får gjort dine kunder opmærksomme på det.
1. Gør det tydeligt
Undlad at opdele dine vegetariske og veganske valg i et separat afsnit i menuen, da det kan få de kødspisende til at springe over sektionen. Integrer dem i stedet i den almindelige menu og gør det enkelt at bestille kødfrie retter ved at markere de vegetariske og veganske retter på din menu, eventuelt med symboler. Alternativt kan du designe dine retter, så de er fleksible, så du simpelthen kan fjerne en kødvare fra retten, hvis en kunde beder om det!
Det samme gælder online - glem ikke at opdatere din menu på din hjemmeside og sociale medier, så alle, der på forhånd undersøger menuen, ved, hvad der er af muligheder.
2. Lav mad til veganere og vegetarer
Det er slet ikke så svært som det lyder. Ja, du mister nogle våben i dit køkkenarsenal, der giver smag og tekstur - for eksempel smør, fløde og æg - men dette er en mulighed for at genoverveje din tilgang. Lær dit personale forskellen på vegetariske og veganske retter, så de med sikkerhed i stemmen kan fortælle om retterne til kunden.
3. Få mest ud af at gå kødfri
Kødfrit er mainstream! Hvis du vil skille dig ud med din nye menu, kan du køre specielle begivenheder som 'Meatfree Monday' eller have en måned, hvor du promoverer (og giver tilbud på) veganske retter for at henlede opmærksomheden på det du laver.
Prøv at tage mindst et vegetarisk eller vegansk alternativ i dine tilbud og lad dem komme til sin ret. Hvis du har en tavle foran restauranten, så skriv også dine kødfrie retter herpå, så de forbipasserende ser muligheden.
4. Gør opmærksom på planteprotein
”Planteprotein” er blevet lidt af et buzzword, så gør opmærksom på det hvor du kan i din menu. Du kan også henlede opmærksomheden på andre plantebaserede fordele, f.eks. kalorieindholdet, eller at dit planteprotein er fedtfattigt eller indeholder sunde fedtstoffer. Dette kan gøre udfaldet hos nogle gæster.
5. Eksperimenter med kødfrie alternativer
Nogle ”kødfrie” gæster, vil stadig have kødets smag og tekstur. Der er masser ”kød-alternativer” til rådighed, der giver ret overbevisende burgere, pølser, ”kylling” og ”hakkekød”, såsom tofu og produkter fra The Vegetarian Butcher. Så rammer du den traditionelle smag og struktur, men gør det stadig grønt. Du kan også bruge ingredienser med en naturlig ”kødagtig” struktur, såsom bælgfrugter, svampe, aubergine og jackfrugt.
6. Få din menu til at synge
Find på delikate titler og beskrivelser af dine retter! Brug lidt tid på at formulere dig. Hvis retten ikke lyder appetitlig på papir, bliver den ikke bestilt. Af samme grund bør en ekstern part gennemgå din menu for at sikre, at den er så tillokkende som den kan være. Og mens sundhedsfaktoren bestemt er afgørende for nogle, er det altså ikke alle, der kigger efter kalorieindhold, når de spiser ude. Eventuelle sundhedsmæssige fordele skal præsenteres som en ekstra bonus.
7. Tilføj dit hemmelige våben
At gå kødfrit betyder ikke, at du går på kompromis med smag. Tilføj ekstra krydderier eller brug færdige krydderipuréer eller flydende fond, som kan bruges som smagssætter. Der findes også veganske alternativer, der tilføjer uimodståelig smag som eksempelvis HELLMANN'S Vegan Mayo , der får din plantebaserede madlavning til at skinne igennem.
8. Marketing og sociale medier
Det har aldrig været vigtigere at være til stede online og at sikre, at dine kunder nyder lige så godt af den digitale som fysiske oplevelse. Og det er vigtigere end nogensinde før at implementere strategier, der konsekvent maksimerer din indtægt.
Find tips til markedsføring på de sociale medier her eller bliv bedre til styling af dine serveringer.