Vores ambition
Det kræver omkring 4 millioner hektar land at dyrke de råmaterialer, der bruges til Unilever-produkter, som anvendes af 3,4 milliarder mennesker hver dag. Vi ønsker at gøre det nemt at leve mere bæredygtigt – og det kan vi simpelthen ikke gøre, medmindre vi beskytter og genopretter naturen.
Vi mener, at naturen også rummer nøglen til at løse klimakrisen – ved at fange og lagre kulstof i land- og økosystemer. Det anslås, at ved at beskytte og genoprette skove rundt om i verden kan menneskeheden opnå omkring en femtedel af de nødvendige emissionsreduktioner inden 2030 for at forhindre katastrofale klimaændringer.
Det nuværende niveau af naturtab og klimaændringer resulterer allerede i reelle og betydelige risici for økonomier, virksomheder og samfund.
Den eneste mulighed nu er systemisk forandring – at transformere den måde, vi bruger land overalt. Denne krise kræver et paradigmeskift i alt, hvad vi gør i forhold til vores forhold til naturen og den måde, vi designer vores landbrugssystemer på. Det er tid til at genoprette landbrugssystemer, der er blevet overarbejdede, overudnyttede og udtømte.
Regenerativt landbrug er afgørende for vores forretning. Det hjælper os med at sikre fødevaresikkerhed og forsyningskædens modstandsdygtighed gennem forsyningen af landbrugsråvarer. Det er også en vigtig løftestang for Unilevers Nutrition Business Group til at gøre fremskridt mod vores netto nul-mål – et mål om at nå netto-nuludledning i hele vores værdikæde inden 2039.
Unilevers Klima- og Naturfond hjælper med at fremskynde og skalere regenerativt landbrug. I 2020 afgav vi en forpligtelse til at investere 1 milliard euro inden 2030 i meningsfulde klima-, natur- og ressourceeffektivitetsprojekter for at transformere den måde, vores produkter fremstilles og når slutningen af deres livscyklus. De projekter, der støttes af fonden, sigter mod at hjælpe Unilever med at gøre fremskridt mod sit mål om at forbedre planetens sundhed, herunder at nå netto nul inden 2039, samtidig med at de driver vækst og øger modstandsdygtigheden. Dette går helt ned til den enkelte underleverandør, som alle er trænet i disse teknikker. Vi er dog endnu mere ambitiøse, og ser også ud over vores egne marker og sigter mod at beskytte og genoprette naturlige områder, både i vores forsyningskæde og ud over den.
Vores tilgang til Regenerativt landbrug
Et sundt naturligt økosystem er essentielt for modstandsdygtigheden i vores forsyningskæde og vores forretning. Det er også en kritisk løftestang for at opnå netto nul. Vores tilgang til naturen omfatter genopretning og restaurering – muliggjort af partnerskaber, gennemsigtighed og teknologi.
Gennem vores sourcing-program har vi nået hundreder af leverandører og hundredtusindvis af landmænd, og hjulpet dem med at implementere principperne for regenerativt landbrug.
Dette har dog endnu ikke nået det niveau, hvor den samlede tilbagegang i jordens sundhed og biodiversitet er blevet stoppet eller vendt, landbruget er blevet mere rentabelt, vandkvaliteten er blevet forbedret, eller hvor landbruget er blevet virkelig klimamodstandsdygtigt.
Derfor er vi nødt til at erkende, at den hidtidige tilgang ikke har været effektiv nok og introducerer en ny måde at arbejde på. Vi er nødt til hurtigt at opskalere brugen af teknologier og landbrugspraksis, der kan beskytte jorden, øge vandeffektiviteten, håndtere afgrødediversitet på markerne og reducere emissioner, samtidig med at udbyttet opretholdes.
For at gøre dette, arbejder vi med en bred vifte af interessenter på målrettede programmer for at implementere regenerative landbrugspraksis og beskytte, bevare og genoprette naturlige økosystemer. En stor del af dette er at engagere og støtte de landmænd og småbrugere, der er afgørende for vedligeholdelsen af disse miljøer.
Introduktion af vores Regenerative Landbrugsprincipper
Unilevers Regenerative Landbrugsprincipper er landbrugspraksis, der fokuserer på at levere positive resultater i form af at nære jorden, øge biodiversiteten på markerne, forbedre vandkvaliteten og klimamodstandsdygtigheden, fange kulstof og genoprette og regenerere jorden.
Vi er medlemmer af Sustainable Agriculture Initiative Platform (SAI Platform). Sammen med 170 medlemmer på tværs af agro-fødevareindustrien bruger vi en globalt tilpasset tilgang til overgangen til regenerative landbrugspraksis. ‘Regenerating Together’-programmet er vokset fra industriens erkendelse af, at vi skal udvikle vores tilgang til bæredygtigt landbrug, til en aftale om, at vi skal drive målbare resultater for at skabe en modstandsdygtig fødevareforsyningskæde. Vi mener, at dette rammeværk sætter en ny standard for regenerativt landbrug globalt, samtidig med at det giver den nødvendige fleksibilitet på gårdniveau.
Genopretning af naturen i praksis
Vores regenerative landbrugsprogram blev lanceret med leverandører i 2022. Siden da har vi oprettet projekter, designet til at implementere vores Regenerative Landbrugsprincipper, der adresserer udfordringerne og de unikke behov for forskellige afgrøder og landskaber. Sammen med et netværk af jord- og landbrugseksperter hjælper vi leverandører med at identificere, hvilke praksisser der vil give den mest positive samlede effekt hos dem.
Programmet skal også give en ramme til at måle projektets indvirkninger. Selvom ændringer i landbruget normalt måles over flere år, er vi begyndt at indsamle tidlige resultater fra disse projekter. De viser, at projekterne begynder at reducere drivhusgasemissioner, øge biodiversiteten, forbedre vandeffektiviteten og -kvaliteten og styrke jordens sundhed.
Til eksempel arbejder Knorr tæt med vores spanske tomatleverandør Agraz, om drypvanding på alle tomatmarkerne. Ved drypvanding sikrer vi, at hver plante får præcis den mængde vand, den har brug for. Vi holder op med at vande en uge før høst – så bliver tomaterne sødest. Det kan f.eks. smages i Knorrs tomatprodukter. Det er både sundt for jorden – men også en stor reduktion i vandforbrug.
Et andet stort initiativ fra Unilevers side er Future 50 Foods. Vidste du, at der findes mellem 20.000 og 50.000 spiselige planter på vores planet? Vi spiser dog kun 150-200 af disse på regelmæssig basis. Sammen med WWF har Unilever/Knorr opstillet 50 fødevarer, som er gode for både mennesker og planeten. Dem kan du læse mere om her: