I 2023 tilmeldte 500.000 personer sig globalt til ”Veganuary-challenge”. Det er en udfordring, hvor man skal spise plantebaseret i hele januar. Af dem der fuldførte udfordringen, vil 36% forblive veganere, mens størstedelen af de resterende har et mål om at reducere deres kødforbrug i fremtiden. Faktisk kan hele 25% af befolkningen nu kategoriseres som fleksitarer, der kun lejlighedsvis spiser kød.
Selvom tallene er globale, så ser vi de samme tendenser i Danmark. Plantebaseret kost er nemlig en god balance mellem flere trends. Det er godt for dit helbred og det er godt for planeten. Næsten 15% af alle Co2-udledninger kommer fra kød- og mejeriindustrien, og man kan derfor gøre en forskel ved at spise mere plantebaseret.
Hos Unilever kan vi se fem trends, som vi tror vil medføre mere plantebaseret mad på tallerkenerne. De fem trends kan adopteres til foodservice, så du også kan drive fordel af det og ride med på bølgen.
1. Gnidningsfrie plantebaserede alternativer
”Convenience is king”. Forbrugerne har ikke meget tid og tager ofte de nemme løsninger. De vil dog ikke gå på kompromis med kvaliteten. Måltidskasser, hjemmeleveringer og take away er fortsat populært og her ser vi også en stigning i de plantebaserede versioner. Her er det nemlig nemt at vælge kødfri, når andre har gjort forarbejdet for dig. Her kan du derfor også overveje dine muligheder for en ekstra indtægt. Er du kantine? Tilbyd gæsterne aftensmadsbokse. Er du restaurant? Skilt med take-away. Og lad dig altså ikke skræmme af de kødfrie muligheder. Så længe det er bekvemt for gæsten, så skal der nok være kunder.
Vi ser en fortsat stigning på søgninger på plantebaserede opskrifter online og interessen for plantebaserede opskrifter er også stigende i både kogebøger og på de sociale medier som TikTok og Instagram-profiler med det i fokus.
2. Klimaet har påvirkning på vores madvalg
Flere forbrugere er blevet opmærksomme på de forskellige fødevarers påvirkning af klimaet og prøver at spise mere sundt for planeten. Vi forventer derfor, at flere vil gå efter renere ingredienslister og gennemsigtighed i fødevarer samt sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor visse råvarer bruges frem for andre. Flere brands og leverandører vil derfor også slå på deres argumenter for, hvad de gør af gode ting for klimaet. Som operatør kan du gøre det tydeligt på dit menukort, hvilke gode råvarer dine retter indeholder og have dine historier klar til gæsterne. De vil desuden elske en god fortælling om retten, leverandørvalg eller jeres tiltag i køkkenet. Det giver en bedre oplevelse.
3. Innovative smage og serveringer
50% af fleksitarer vil gerne følge med de nyeste fødevaretrends. Og de ser faktisk ikke den plantebaserede diæt som at skære ned på kødet. De ser det mere som at eksperimentere med nye tendenser og opskrifter, som tilfældigvis er plantebaserede. Du kan derfor servere trendy retter, hvor du undlader at fremhæve, at det er kødfrit. Med en god beskrivelse skal du nok tiltrække bestillinger, hvis det lyder spændende. Og er serveringen farverig, smukt anrettet, velsmagende og mættende, så vil ingen brokke sig over, at det er plantebaseret. Se eventuelt fem fødevaretrends i vores Future Menus rapport.
4. Spændende Out of Home oplevelser
Fødevaretrends starter på restauranter. Det er her, at forbrugerne prøver nye retter, køkkener og smage. Der kommer derfor flere og flere muligheder fra leverandørerne til foodservice branchen for at gøre det nemt at servere plantebaserede alternativer. Mange af de velkendte produkter fås nu også veganske uden at det mangler saft og kraft af den grund. Som operatør kan du derfor tage fat i både fødevaregrossister og dine leverandører for at søge hjælp til inspiration og muligheder, hvis du har nogle steder på menuen, hvor du synes det er svært. Vi ser en stigning af salg af plantebaserede retter på både restauranter og fastfoodkæder, og nogle vælger decideret restauranter fra, hvis de kødfrie alternativer ikke er gode nok.
5. Favoritter udkommer i veganske varianter
Mange forventer, at vi vil leve i en mere plantebaseret verden i løbet af det næste årti. Forbrugerne forventer ligefrem, at de kan få deres yndlingsbrands i veganske versioner. Det kan tilmed skabe stor omtale, som f.eks. da Ben & Jerry’s lancerede vegansk is. Også mange fleksitarer skulle prøve, da det næsten var for godt til at være sandt. Forbrugerne efterspørger smag, produktegenskaber og selvforkælelse. Lever den plantebaserede version op til det, så føler mange ikke at de går på kompromis. Så er det et tilvalg frem for et fravalg. Hvis du tænker det ind i din menu og serverer nogle af dine kunders favoritter med et plantebaseret twist, men stadig med samme smagsprofil, mæthedsfornemmelse og tilfredshed, så er du langt.
Har du mod på at teste det af i januar og skrue op for de plantebaserede måltider? Hvis ja, så kan du finde masser af inspiration og opskrifter på hjemmesiden.