Nye indfaldsvinkler, nye måder at forbruge, spise og servere på og meget mere. Det er næppe en hemmelighed, at pandemien har medført store forandringer i vores industri. Social afstand og nye og anderledes regler i forskellige dele af verden er blot en del af det, der har bidraget til at forme et nyt landskab. Her er de vigtigste trends og strømninger for 2021 og den følgende tid, hvis du spørger os hos Unilever Food Solutions.
1. Restaurantkonceptet udvides
Pandemien har betydet, at vi ikke kan omgås på samme måde, som vi har været vant til, og sidste år kunne vi se mange spændende initiativer fra restauranterne, noget vi sikkert vil se mere af i fremtiden. Det var for eksempel en selvfølge, at udendørs servering ikke lukkede som sædvanlig, og at mange forskellige variationer over begrebet “chambre séparée” dukkede op, både udendørs og indendørs. Denne forlængelse af udendørssæsonen åbner også op for en længere grillsæson.
Ifølge trendspotterne hos Food & Friends vil vi også komme til at se flere hybridrestauranter i fremtiden. Der kan her være tale om “bakeraunts”, det vil sige bageri og restaurant i samme lokale, men også fusioner af en mere speciel karakter, hvor tilsyneladende uforenelige brancher pludselig slår sig sammen og arbejder for en fælles sag, nemlig huslejen. Vi ser med spænding frem til denne form for grænsebrydende løsninger, hvor ikke kun maden er til salg, men måske også den stol, du sidder på, det bord, du spiser ved, den tallerken, du spiser af, eller det tøj, du har på.